Løpesesongen er i gang – Vi gir deg gode tips

Vår fysioterapeut Hilde Groven, osteopat Bente Zachrisen Steiro og testansvarlig og personlig trener Espen Wagener gir deg tips til løpesesongen. Nå er det en fin tid fremover til å ta på seg løpeskoene og sette i gang!

1. Gode løpesko
Invester i gode sko som er beregnet på det underlaget du skal bruke de på, og som passer deg og din fot.

2. Gradvis belastning
Det er større sjanse for overbelastning om du starter raskt og med stor løpsmengde.
Start med ”gå og løpe” turer, og øk gradvis belastningen og mengden.

3. Variere underlag
Det er mindre belastning å løpe på mykt underlag sammenlignet med for eksempel asfalt. Variasjon er viktig, og skadeforebyggende.

4. Styrketrening
Det er spesielt leggene som får stor belastning ved løp, og styrketrening av leggene er nyttig både med tanke på løpsteknikk og skadeforebygging. Vi anbefaler også generell styrketrening av hele kroppen.

5. Ha fokus på løpsteknikk
En god løpsteknikk kan gi deg økt hurtighet, mindre energiforbruk og en god utnyttelse av muskulatur.

6. Variere treningsintensitet
Ved Sense starter Espen løpegruppe torsdager 19.10-20.10. Her løper du sammen med andre, trene ulike typer intervaller og får mer kunnskap om løpetrening. Espen utfører også testing ved Sense, slik at du kan styre din intensitet nøyaktig!

Hilde og Bente kan hjelpe deg om du lurer på om det er spesielle hensyn du bør ta i valg av sko, gi deg styrkeøvelser og tilbakemelding på din løpsteknikk. Hilde og Bente hjelper deg også med en grundig undersøkelse av fotstilling, og kan tilpasse dynamiske såler ved behov.

Har du spørsmål ta kontakt:
hilde@sensehelse.no
bente@kongsbergosteopati.no
espen@sensehelse.no

Vi ønsker deg en god løpesesong!